søndag 6. september 2015

Havrescones med litt ekstra


photo source / 


Ingen hevetid gjør jo scones så lett og raskt å lage.
Utgangspunktet mitt er disse havresconsene.
Så skifter jeg ut det meste av melet med det jeg har, og får ekstra smakfulle, mettende og fiberrike brød. Siden de blir så gode pleier jeg å doble oppskriften under.


Eks. på hva jeg bytter ut melet med:
3-6 ss chiafrø
0,5- 1 dl hampfrø
kokosmel
bokhvetemel
havremel
proteinpulver egnet for baking
1 most banan eller 2
linfrø/ solsikkefrø
quinoamel
(tranebær, appelsinskall, rosiner, nøtter)


Grunnppskrift
4 dl havregryn
3 dl kokende vann
1,3 dl matfløte (eks. av havre - eller erstatt med vann)
1 ts salt
(2 ss sukker (el. honning/ sukrin gold) )
1 ts bakepulver
5 dl mel og frø
(1 egg hvis du vil)


Blir helt glutenfri (GF) hvis man kun bruker glutenfri havregryn, kokosmelet etc.
Jeg tar litt olje på fingrene og trykker ut (minst) 3 "kaker" som er 1,5 - 2,5 cm høye (de hever lite), deler delvis inn i biter med en kniv og prikker litt oppå med en gaffel.
De blir så saftige av havregryn at de ser litt rå ut inni, men de er altså ferdig etter 12-15 min. på 250 grader midt i stekeovn.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar